Tom Nichols

Tom Nichols (1958) è professore di Storia dell’Arte all’Università di Aberdeen, dove insegna dal 1993. Ha studiato Letteratura Inglese e Storia dell’Arte alle Università di York e Londra (Courtauld Institute of Art) prima di aver completato il suo dottorato di ricerca (PhD) all’Università dell’East Anglia nel 1992. Il suo lavoro sul pittore veneziano del Cinquecento, Jacopo Tintoretto, ha portato ad una serie di publicazioni accademiche, tra cui la voce corrispondente all’artista nel dizionario The Dictionary of Art (1996) e la prima monografia sul pittore in inglese in quasi cinquant’anni dal titolo: Tintoretto, Tradition and Identity, (1999). Questo libro ha messo in luce nuove connessioni fra l’identità professionale del Tintoretto ‘artigiano’ non ortodosso, anti-cortigiano o ‘repubblicano’, e la sua vasta produzione, la velocità di esecuzione e la tecnica del non-finito. Ha inoltre esplorato la sua amicizia professionale con il gruppo di artisti conosciuto a Venezia come ‘i poligrafi’.

 

Da allora, Nichols ha sviluppato una nuova area di studio concernente la rappresentazione degli emarginati nella cultura figurativa del sedicesimo e diciassettesimo secolo. Nel 2003 ha organizzato una convegno di studi all’Università di Aberdeen, la cui attenzione si è concentrata sulla rappresentazione degli emarginati. In seguito a questo convegno, ha edito un volume di saggi che si intitola: Others and Outcasts in Early Modern Europe; Picturing the Social Margins. L’interesse principale di Nichols per le immagini di mendicanti ha inoltre avuto come risultato una pubblicazione monografica dal titolo: The Art of Poverty: Irony and Ideal in Sixteenth-century Beggar Imagery.

 

Il suo interesse per la rappresentazione dei margini culturali nell’Europa del ’500 e ’600 continua ed è attualmente impegnato nella stesura di un libro sulla rappresentazione dei mendicanti nell’arte barocca.

Pubblicazioni

  • ‘Tintoretto’s poverty’, in New Interpretations of Venetian Renaissance Painting, a cura di F. Ames-Lewis (London, 1994) pp. 99-110
  • ‘Jacopo Tintoretto’ e altri saggi piccoli in Macmillan’s Dictionary of Art, a cura di J. Turner (London, 1996)
  • ‘Tintoretto, prestezza, and the poligrafi: a study in the literary and visual culture of Cinquecento Venice’, Renaissance Studies (Oxford University Press, Oxford), Vol.10, No.1 (June 1996), pp. 72-90
  • ‘Price, prestezza and production in Jacopo Tintoretto’s business strategy’, Venezia Cinquecento: Studi di storia dell’arte e della cultura (Editore Bulzone, Venice), anno VI, No.12 (luglio-dicembre 1996), pp. 207-233
  • Tintoretto: Tradition and identity (Reaktion Books, London, 1999)
  • ‘The cultural dynamics of representational space in Venetian Renaissance painting’, in Mediterranean Urban Culture 1400-1700, a cura di A.Cowan (Exeter University Press, Exeter, 2000), pp. 165-196
  • ‘James, Ruskin and Tintoretto’, The Henry James Review (Johns Hopkins University Press, USA), Vol.23, No.3 (Fall 2002), pp. 294-303
  • ‘Paragons of poverty: Imagery of the deserving poor in the age of Reformation and Counter-Reformation’, in Il Rinascimento Italiano di Fronte alla Riforma: Letteratura e Arte, Atti del Colloquio Internazionale, London, The Warburg Institute, 30-31 gennaio 2004, a cura di C. Damianaki, P. Procaccioli, A. Romano (Editore Vecchiarelli, Rome, 2005) pp. 253-269
  • ‘Images of almsgiving and poverty in Venetian art of the sixteenth century’, in Armut und Armenfürsorge in der italienischen Stadtkultur zwischen 13. und 16. Jahrhundert: Bilder,Texte und soziale Praktiken, a cura di P. Helas, G. Wolf (Peter Lang, Frankfurt, 2006), pp. 349-70
  • Others and outcasts in early modern Europe: Picturing the social margins, a cura di Tom Nichols (Ashgate, Aldershot, 2007)
  • ‘The vagabond image: Depictions of false beggars in northern Art of the Sixteenth Century’, in Others and outcasts in early modern Europe: Picturing the social margins 37-60
  • ‘Secular charity, sacred poverty: Picturing the poor in Renaissance Venice’, Art History (Blackwell, Oxford) Vol.30, No.2 (April 2007), pp. 139-69
  • The Art of poverty: Irony and ideal in sixteenth-century beggar imagery (Manchester University Press, 2007)
  • Saint Barnabé guérissant un malade de Paolo Véronèse et les images vénitiennes de la pauvreté et de la maladie’, in Venice et Paris 1500-1700: La peinture vénitienne de la Renaissance et sa reception en France, a cura di M. Hochmann (2008, Ecole pratique des Hautes Etudes, Paris) [in corso di stampa]
  • ‘False gods: Tintoretto’s mythologies as anti-poesie’, in Jacopo Tintoretto: Actas del Congresso, a cura di M. Falomir (2008, Museo del prado, Madrid) [in corso di stampa]

 

English version

Tom Nichols (1958) is Senior Lecturer in History of Art at the University of Aberdeen, where he has taught since 1993. He studied English Literature and History of Art at the Universities of York and London (Courtauld Institute of Art) before completing his PhD at East Anglia in 1992. His work on the sixteenth century Venetian artist Jacopo Tintoretto has led to a series of scholarly publications, including the long entry on the painter for McMillan’s Dictionary of Art (1996) and the first monograph on the painter in English for almost 50 years (Tintoretto, Tradition and Identity, 1999). This book brought to light new connections between Tintoretto’s unorthodox ‘artisan’, anti-courtly or ‘Republican’ professional identity, his high volume of output, rapidity of production and loose painting technique, and also explored his formative professional friendships with the group of writers in Venice known as the poligrafi.

 

In the period since then, Nichols has developed a new area of interest in the re­presentation of social outsiders in visual art of the sixteenth and seventeenth centuries. In 2003, he organised a conference at Aberdeen focussed on images of outcast and marginal people, and has edited a volume of essays based on the conference entitled Others and Outcasts in Early Modern Europe; Picturing the Social Margins. Nichols’ more particular interest in images of beggars has resulted in the publication of a monograph entitled The Art of Poverty: Irony and Ideal in Sixteenth-century Beggar Imagery.

 

His interest in representations of the cultural margins in early modern Europe continues and he is currently working on a new book treating depictions of beggars in Baroque art.

I commenti sono chiusi.